Blij Wonen kijkt altijd net iets verder dan alleen het gebouw of interieur. Juist de beleving ervan, de buurt, bezoekers en bewoners, laten we zien. In een serie die we maakten voor de Dag van de Architectuur tonen we de mens in interactie met de nieuwe architectonische iconen van Rotterdam. Daarbij staat het gebouw in gebruik centraal. Kijk maar eens goed, in sommige beelden herken je ze bijna niet.

Zo vaak zag je de hoefijzervormige Markthal frontaal afgebeeld dat je het gebouw nauwelijks herkent wanneer je het vanaf de zijkant ziet. Eenmaal ervoor is daar het iconische beeld. Het is ‘m! De monumentale Markthal in vol ornaat. Door de grootste glazen kabelnetgevel van Europa zie je het eveneens grootste kunstwerk van Europa opdoemen. Tijd om ‘de Vreetkeet’ te beleven!

Ze staren, praten en eten een ijsje

Eén voor één bestudeert hij ze aandachtig, de ronde kazen in de kraam. Bij elke kaas knijpt hij zijn ogen toe om het etiket beter te kunnen lezen. Het kleurrijke kunstwerk op het plafond? Dat heeft hij vast al gezien. Hij is hier slechts met één missie en dat is om de Markthal te verlaten met een goed stuk kaas! Niet iedereen kwam met zo’n uitgesproken doel. Voor velen is ‘de Markthal zien’ een doel op zich.

Markthal-LR-4237

Een groepje bezoekers dromt ondertussen samen bij de roltrappen waar mensen vanuit de parkeerkelder of na het zien van de historische tentoonstelling opstijgen, naar het heden van de hal. Ze staren, praten en eten een ijsje. Sommigen kijken aandachtig naar het digitaal gemaakte kunstwerk ‘Hoorn des Overvloeds’ van Arno Coenen boven hen, al dan niet door het schermpje van hun telefoon. De monumentaliteit ervan is moeilijk te vangen in een snapshot, net als de reuring in de hal.

De kabelnetgevel is een omlijsting voor de omgeving

Een foto die bezoekers wél  op een presenteerblaadje wordt aangereikt is het zicht op de buurt. Dit geldt met name voor de Centrale Bibliotheek en de Blaaktoren, beter bekend als ‘Het Potlood’. Met de komst van de Markthal staat ook dit markante gebouw met zijn opvallend puntige dak opnieuw in de spotlights. Van binnenuit gezien is de glazen Markthalgevel een omlijsting voor de directe omgeving.

Markthal-LR-4249

Markthal, Vreetkeet, Woonboog en Horecahoef

Bijnaam ‘de Vreetkeet’ doet de Markthal te kort, maar ook ‘Markthal’ dekt niet geheel de lading. Ja, het is de allereerste overdekte markt van Nederland, maar ook de winkels, horeca en prachtige parkeergelegenheid spelen een belangrijke rol in het succes van dit icoon. Bovendien bevinden zich in die veelbesproken boog maar liefst 228 appartementen. Ze roepen waarschijnlijk bij velen hetzelfde verlangen op als (destijds) bij de Kubuswoningen: dáár wil ik binnenkijken! Niet alleen het gebouw zelf, maar ook alles erin wekt de Alice in Wonderland-achtige verwondering die Arno Coenen met zijn plafondkunstwerk tot stand wilde brengen.

Luister tijdens De Dag van de Architectuur daarom eens naar de verhalen achter de façade, het kunstwerk en de boog. Tijdens de tours wijzen gidsen je graag op details die je nog niet zag en de oorsprong en anekdotes erachter.